Korpsøving

I gårkveld fikk jeg være med på korpsøving til korpset vårt, Fønix skole- og ungdomskorps. Tiden nå framover er hektisk for korpsene. Vi kan godt si at korpspresset er stort fram mot 17. mai. Oppmøtet i gårkveld var ikke all verden, men likevel ble det god lyd fra de som var der. Mange tenker kanskje ikke over alt arbeidet som ligger bak, når de ser og hører korpsene på 17. mai. Men det er faktisk år med øving for den enkelte, og for korpset som helhet. Jeg fikk også prøve meg som korpsdirigent i gårkveld, og jeg må faktisk si at jeg tror at jeg fikk tilført korpset et par nye elementer som nok vil bli merkbart når vi kommer til17. mai. Jeg legger spesielt vekt på høy trompetføring og andre visuelle ting. Riktignok er lyden viktig, men det visuelle inn- og uttrykket er også av stor betydning. Som dere ser er det også i denne sammenhengen stort fokus på Morten Ulrichsen, nettopp med tanke på det visuelle. Morten er umulig å ikke legge merke til.


Her står Morten Ulrichsen og venter på skyssen for å komme seg på musikkøvelse. Noteveska er det han kone som har sydd.


Men er det ikke selveste The Hornblowers? Joda, de er fast inventar i Fønix skole- og ungdomskorps.


Dirigent Eivind Sommerseth instruerer og formaner de unge korpsmusikantene. Eivind har vært dirigent for dette korpset i mange år.


Her har de fått svung på sakene, selv om de ikke var så mange på øving denne kvelden, svingte det godt av denne.


Morten tar spillingen på største alvor.


Jeg fikk også prøve meg som dirigent, blant annet innførte jeg høyere trompetføring.


Jeg fant meg fort til rette som korpsdirigent, dette kan jeg kanskje gjøre mer når jeg blir pensjonist. det er tross alt ikke lenge til.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg