Omskjæring

I spørretimen i Stortinget i dag barket senterpartiets Jenny Klinge og helseminister Bent Høie sammen om omskjæring av gutter på rituelt og religiøst grunnlag. Jenny Klinge er Stortinget tydeligste motstander av praksisen, og ønsker et forbud av omskjæring av gutter før de er samtykkekompetente. Hun vil med andre ord ha en aldersgrense. Bent Høie vil derimot tillate dagens praksis, og vil at det skal være et tilbud i spesialisthelsetjenesten.

Helseministeren vil altså at helsevesenet skal skjære bort friske deler av friske barn. Dette fordi noen mener at deres Gud eller tradisjon krever det. Han presterer også å si at et forbud ikke vil være hensiktsmessig, fordi jøder og muslimer neppe kommer til å respektere det. Dette er et virkelig oppsiktsvekkende utsagn, mener virkelig denne profilerte Høyremannen at potensielle brudd på norsk lov skal føre til at vi ikke skal ha loven. Skal vi oppheve fartsgrensene fordi mange bryter dem. Jeg skal komme med en innrømmelse her, jeg har nok titt og ofte brutt fartsgrensene. Og i sommer gikk det som det måtte gå, jeg ble stoppet av Utrykningspolitiet, nettopp for å ha brutt fartsgrensen. Og måtte fint finne meg i at det var en straff for min lovovertredelse, 4900 kr kostet det meg. Og jeg innrømmer gjerne at det var sure penger å punge ut med. Men vil jeg ha fri fartsgrense av den grunn? Neida, jeg skjønner at vi må ha fartsgrenser, og straffen jeg fikk har ført til at jeg er langt mer forsiktig med gassfoten i ettertid. Dette er jo også selve hensikten med straffesanksjoner mot lovovertredere. Hvis man innfører forbud mot omskjæring av mindreårige, må det jo naturligvis settes strafferammer for overtredelser. Og det helseministeren sier er jo at han ikke tror muslimer evner å være lovlydige. Han om det.

Høie mener også at Klinge begår et etisk overtramp med å sammenligne omskjæring av jenter med omskjæring av gutter. Omskjæring av jenter er heldigvis forbudt. Og det gjelder alle former for omskjæring, ikke bare den aller mest groteske formen som blant annet er utbredt i Somalia. Men også mildere former som er direkte sammenlignbare med omskjæring av gutter, er forbudt. Og naturligvis forbundet med straff for overtredelser.

Hva kan så grunnen være til at så mange vegrer seg for å gå for et forbud, når både Barneombudet, Legeforeningen, Sykepleierforbundet, Ressurssenter for menn, Det Medisinske fakultet ved UiO osv, osv, tar til orde for et forbud. Jeg tror mye av grunnen er en helt uforståelig angst for å tråkke religiøse minoriteter på tærne. Gjennom de siste 50 årene har vi som samfunn “temmet” den norske kristenheten, slik at den nå på mange måter framstår som spiselig for folk flest. Selv om det har vært en kamp fra skanse til skanse, og det har vært en kamp, ingen tvil om det. Selv på området homofilt ekteskap er kirken snart i takt med resten av samfunnet. Men å ta et oppgjør med primitive og utdaterte holdninger og tradisjoner i for eksempel Islam sitter mye lenger inne. Sikkert i angst for å bli beskyldt for rasisme, manglende respekt for deres tradisjoner osv. Mange er raske til å dra opp rasisme- og diskrimineringskortet. Dette må vi bare se bort fra, vi er et sivilisert samfunn, og et sivilisert samfunn forbyr primitive skikker. Et sikkert kjennetegn på en sivilisasjon i utvikling, er at man er i stand til å kvitte seg med skadelige og brutale tradisjoner. Og dess eldre en tradisjon er, jo større grunn er det til å se på den med et kritisk blikk. 

Har sett mange merkelig argumenter for at omskjæring er bra, bl.a. blir hygiene framholdt som viktig. Å ja da, håndhygienen blir også mye enklere hvis man hugger av seg hendene.

Samfunnets fremste oppgave er bestandig å beskytte den svakeste parten, i dette tilfellet er det ingen tvil om at de små guttebarna er den svake parten. Jeg støtter helhjertet opp om Jenny Klinges kamp for at gutter skal få den samme lovbeskyttelsen som jenter heldigvis har!


Helseministeren tar feil, det er han som bagatelliserer overgrep på gutter.


Denne brutaliteten må vi stoppe hos oss. Senest i 2012 døde en gutt i Oslo etter å ha blitt omskåret på et legekontor.

16 kommentarer
    1. Bra skrevet, men muslimer flest praktiserer ikke omskjæring av gutter eller jenter. I den muslimske religion trenger man ikke omskjæring, derfor er det ikke religiøst tilknyttet. Det er derrimot ekstreme sekter og grupper/folkegrupper og noen land som praktiserer det. Vil også påpeke at noen kristne omskjærer sine barn, men igjen kan ikke det knyttes til religionen. Det går mer i arv og miljø, ikke minst landes kultur og historie. Sånn er det desverre. Når det kommer til andre religioner er jeg ikke sikker, da jeg ikke har lest meg opp på det før.

    2. Susanne: De fleste muslimer omskjærer nok sine guttebarn. Og også mange kristne, særlig i USA. All omskjæring, både av gutter og jenter, har nok sin bakgrunn i et ønske om å kontrollere seksualiteten.

    3. Hvis det var opp til meg så skulle jeg ønsket at jeg ikke hadde blitt utsatt for omskjæring til å begynne meg. Det som plager meg mest er at jeg aldri får vite hvordan det er å være ikke omskjært (les naturlig). Jeg har blitt benektet valget og muligheten til å bestemme over kroppen min. Jeg er også ganske sikker på at om det var opp til meg, så hadde jeg aldri gjort det.
      Jeg kommer fra en muslimsk familie og har vokst opp i et muslimsk land, selv om jeg ikke er muslim selv. Likevel har jeg en bred kunnskap om Islam. Det er ikke snakk om omskjæring i koranen og det er en tradisjon fra arabiske land som har gått verden rundt sammen med muslimske arabere. Da er det kanskje lettere å ta denne kampen mot omskjæring av gutter. Det er kanskje lettere å skjule se bak religionen enn bak andre tradisjoner. Forkjempere for denne saken kan godt få nytte av dette poenget. Noe annet man kan gjøre er å spørre voksne menn som er omskjært om de er glade i det som er blitt påført dem, kanskje anonym undersøkelse? Da får man en bedre oversikt på saken og kan bruke beviset i debatten videre.

    4. Helt enig. Jeg blir helt kvalm av tankegangen til mange mennesker. Tradisjon eller religion er aldri en god grunn (unnskyldning) til å skjære i små barn.
      Omskjæring av gutter kan sammenlignes med den mildeste formen for kvinnelig omskjæring. Der skjærer de vekk selve forhuden på klitoris, altså de skjærer vekk akkurat den samme stripen med hud (som forresten er full av nerver) som på guttene. Men dette er strengt forbudt. Hvorfor er det helt greit å skjære vekk denne huden på en gutt, men ikke på en jente? Diskriminering! Og det viser at for mange av disse “omskjæringstilhengerene” så er ikke guttekroppen like “viktig” som jentekroppen.
      Av 1000 omskjærte gutter så vil 2 ha varige skader/plager. Hvorfor er det helt greit? Det med hygiene er tilbakevist flere ganger. Normal omgang med vann og normal opplæring i vasking holder lenge (resten av livet visstnok, hvordan har Lars Monsen klart seg så lenge i naturen uten å ha stryke med av “ikke vaske seg supergrunding hver dag”? Ps, jeg aner ikke om han er omskjært, så om han er det så kan jo det være grunnen).
      At det beskytter mot sykdommer (ala aids) er også sterkt overdrevet. Ja, det er funnet en viss sammenheng, av disse 1000 guttene så vil 1 av dem ikke få en kjønnssykdom pga de er omskjært.. Så for all del, at 2 gutter blir skadet for resten av livet er helt greit sålenge minst en av 1000 ikke får en kjønnssykdom.. WTF.. Studier har også vist at siden mange omskjærte menn får høre at de ikke kan få sykdomer siden de omskjært så tar de mindre hensyn (les, kondom). De har enkelt og greit mer ubeskyttet sex siden de tror at de er imun.. Så alt i alt så blir de like mye smittet som resten av befolkningen.
      I bunn og grunn; i mine øyne, hvis du støtter omskjæring på barn under 18 så er du en bestialsk barnemishandler. Så enkelt er det. Du skjærer ikke av friske deler på et barn.
      PS; i forhuden sitter det ekstremt mange nerver som er med på å gi en bedre orgasme. Altså er faktisk forhuden der for en grunn. Syntes litt synd i alle omskjærte menn, de får aldri opplevd hvor “godt” sex faktisk egentlig kan være..
      Omskjæring har hatt en stor “fordel”; hindrer onanering. Flott måte å kontrollere sexualiteten til små gutter ikke sant? Sørge for at de må ha masse smøring hvis de skal kose litt med seg selv.. Kristne i USA har jo forlengst oppdaget denne fantastiske måten å kontrollere “den fæle og grusomme synden som er onanering”.

    5. Amen til deg!
      Det er forbudt å slå barn, men å skjære av dem følsomme deler er ok?? Og at det atpåtil skal inkluderes i helsevesenet er for meg ubegripelig. Legalisert barnemishandling?

    6. Om omskjæring av gutar vert forbode i Noreg så vil det i praksis bety at jødar ikkje kan bu Noreg. Er det det vi ønskjer? Vi tilpassar oss andre religionar og. F.eks. så er det no byrja med halal-slakting av dyr i Noreg.

    7. Tore på jordet: Ingen ville vel finne på å forby jøder å bo i Norge nå, slik som Eidsvoldsfedrene gjorde. Men hvis noen ikke ser det likt å bo i et land som setter barns rettigheter foran antikvariske religiøst og kulturelt betingede voldstradisjoner, så står de jo fritt til å flytte på seg. Det foregår halalslakting i Norge ja, men i en form tilpasset norsk dyrevernlovgining. Ikke på den måten som det foregår i muslimske land.

    8. “Ingen vil finne på å forby jøder å bo i Norge” Det er dette som vil skje. Det er mange, veldig mange no som roper veldig høyt om dette med omskjæring. Omskjæring er ikkje noko som jødane har funne på. Det er Gud som har befalt dei å gjera det, som ei pakt mellom Gud og jødane. Dykk kan jo lesa i 1. Mosebok kap. 21. Så eg tek opp att; om det vert forbode med omskjæring i Noreg så må jødane flytte til eit anna land for å fortsetta å oppretthalde den pakta som Gud gjorde med Abraham.

    9. Tore på jordet: Argumentet “en pakt med gud” holder bare ikke mål. Om det hadde stått i bibelen at hvert andrefødte jentebarn i en familie skal ofres på bålet som en gave til gud, hadde dagens jøder da fulgt den pakten? Nei. Det tviler jeg virkelig på. Nettopp fordi at vi har kommet lengre enn som så. Det er mye som står i bibelen som vi ikke lenger praktiserer nettopp fordi det er (som Terje så fint sier) antikvarisk, og ikke minst, bestialsk.
      Om en voksen mann ønsker og omskjære seg, for all del! Men for et forsvarsløst barn er dette rett og slett barnemishandling. Religion eller ei. Jeg tror dagens jøder er oppegående nok til å tilpasse seg en eventuel lov som forhindrer barnemishandling.

    10. Tore på jordet: Nå må det vel også sies at det er delte meninger blant jøder om både omskjæring og andre religiøse tradisjoner. Vi finner alt fra ytterliggående religiøse til sekulære jøder. Men vi bør ha kommet så langt i 2014 at barns rettigheter trumfer religiøse “påbud”. Og å få lov til å beholde kjønnsdelene intakte burde være en selvfølgelighet. i hvert fall til den dagen du selv kan gjøre et valg, med innsikt i hva det innebærer å amputere deler av kjønnsorganet.

    11. minst 99% av muslimene omskjærer sine sønner. de aller, aller fleste rundt ei uke gammel.
      jøder kan fint bo i norge sjøl om de ikke får omskjære. de trenger ikke omskjære.
      halalslakting er ikke dyremishandling slik det gjøres i norge. dyra blir bedøvd. den viktigste delen av “halal” er bønnen.
      derimot er ikke kosher slakting lovlig. og vil aldri bli det, forhåpentligvis.

    12. Leste ikke alt, det var så mye..
      Men jeg selv er blitt omskåret og takk Gud skjedde det før ble samtykkekompetente, hvis ikke hadde det gjort jævelig vondt.
      Og når det gjelder han gutten som døde på legekontor av omskjærelse, er det først og fremst fordi det ble utført av en nordmann. Dette har jeg aldri hørt skje i utland hvor omkjæring er mer utbredt, nettopp fordi de er mer kunnskapsrike på dette området. Til syvende og sist, så tror jeg ingen foreldre ville sendt sin unge til omkjærelse dersom dette var en bevisst dødsårsak. haha.
      Jeg selv ble omskåret i utlandet, det gikk helt bra. I motsetning til min venn, som gjorde det i Norge og måtte utføre 2 operasjoner, fordi første ikke var vellykket. Dette hadde sine følger i den tid, da han tisset skeivt etter første operasjon. Vil tro han har det bedre nå da..

    13. Sjekk dette: http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/07/09/30-ungdommer-doede-etter-omskjaering
      “Fem personer har møtt i retten i en sørafrikansk provis etter å ha gjennomført et tradisjonelt innvielsesrituale som tok livet av 30 unge menn.”
      “Nærmere 300 andre ungdommer havnet på sykehus etter å ha blitt omskåret. Helsemyndighetene i landet sa søndag at 293 ungdommer var under behandling på sykehus for dehydrering, koldbrann og betente sår.”
      “I tillegg til dødsfallene hadde enkelte av ungdommene mistet kjønnsorganet etter mislykkede forsøk på omskjæring under seremoniene som startet i mai.”
      Det finnes sikkert mange eksempler på at det kan gå skikkelig galt, og det er helt sikkert vanvittig vondt.
      Ufarlig er det ikke, og nødvendig er det ikke annet enn når det gjøres pga alt for trang forhud. Men da tar de vel heller ikke hele forhuden.
      Omskjæring er tull, og om enkelte ikke kan bo i Norge om det blir forbudt, så kan de jo flytte. Barbari er ikke, og skal ikke, være tillatt.

    14. Det er så bra det du skriver her. Hvis vi skal holde på omskjæring fordi det er tradisjon burde vi vel åpne for menneskeofring også, dette var tross alt tradisjon i vikingtiden.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg