Skjebnevalg

Jeg bruker vanligvis ikke denne bloggen til penlys flagging av politiske synspunkt eller markeringer. I dag, bare f dager unna stortingsvalget, gjr jeg et unntak. Som s mange andre tilknyttet landbruket, fler jeg stor uro for nringens framtid. Partiene p hyresiden ligger hyt p meningsmlingene, det er de samme partiene som vil ha kraftige kutt i landbrukssttten. I tillegg har de lovet redusere tollvernet som i sin tur vil presse prisene til bndene nedover. Det hjelper ikke hva de sier, dette vil fre til en raskere nedleggingstakt av norske grdsbruk. Og naturligvis av de sm og mellomstore brukene. I fjord- og fjellbygder er det nesten bare snne bruk. S det sier seg selv at dette vil ramme mange grdsbruk, grender ogbygdesamfunn hardt. Og i sin tur vil skole, nrbutikk og andre tilbud svekkes og kanskje etterhvert forsvinne. Selv om jeg anser at alle partier har sine styrker og svakheter, er det ingen tvil om at den nvrende rdgrnne regjeringen gavner bygdene og landbruket. Hyrepartiene, og da inkluderer jeg ogs Venstre, kommer til svekke bygdenorge i uopprettelig grad. Mange ganger kan man irritere seg over politikken, jeg er ogs ofte uenig med dagens regjering. Men midt oppi dette m vi heller ikke glemme at sett utenfra, har vi en ubegripelig velstand. En velstand som nesten alle tar del i, og jeg er slett ikke sikker p at skatteletteser for de rikeste, vil fre til at det blir rom for lfte de som har minst opp. Kort oppsummert ser jeg ikke gode nok grunner til at vi trenger en ny regjering, og for distriktslandbruket og norsk matproduksjon, er det et skjebnevalg vi str foran. Og jeg legger ikke skjul p at min stemme denne gangen gr til Senterpartiet. Det er svrt viktig f Marit Arnstad inn p Stortinget, hun er frstekandidatfor Nord-Trndelag Senterparti. Og etter min oppfatning en av landets strste politiske begavelser.

Blir beitende husdyr et skjeldnere syn i framtida?

Lykkelig uvitende om hyrepartienes landbrukspolitikk.

Enn s lenge beiter Veronica bekymringslst i grnne enger. Noen av disse engene er sm og bratte. Og lite egnet for stordrift. Men det ville vre tragisk om vi som nasjon ikke tar oss rd til produsere mat p de 3 prosentene av Norges areal som er dyrkamark.

Landbruket produserer ikke bare mat, men ogs kulturlandskap, opplevelser og identitet.

Jenny Klinge, stortingsrepresentant for Senterpartietfra Mre og Romsdal, er en tff og modig kvinne, og en politiker jeg setter hyt.

Ogs en tff og modig kvinne, Marit Arnstad kunne nok besatt en hvilken som helst ministerpost, og gjort en utmerket jobb.

GODT VALG.

30 kommentarer

04.09.2013 kl.10:42

har du konvertert fra hyre til senterpartiet ? Husker at du var ihuga Hyre tilhenger !

Marius

04.09.2013 kl.11:40

Ikke at det sikkert plager deg nevneverdig, men n tapte du en fast leser. Er s utrolig lei av maset om at alt landbruket forsvinner med en annen regjering.

Fra 1959 til 2011 er antall jordbruksbedrifter redusert fra 198 000 til 45 500. I den samme perioden (52 r) har det vrt Arbeiderparti regjering eller Hyre/Senterpartiet regjering har i 45 r. S mesteparten av nedgangen p 75% har alts skjedd under AP/SP regjeringer.

http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_regjeringer

http://www.ssb.no/jord-skog-jakt-og-fiskeri/artikler-og-publikasjoner/landbruket-i-norge-2011

Stine

04.09.2013 kl.12:06

Enig med Marius.

Dessuten synes jeg at bndene br motta mer penger enn i dag p de varene de produserer. Mange mellomledd (leddene mellom bonden og forbrukeren) tar seg altfor godt betalt i dag. Det er en skeivfordeling som ikke er rettferdig.

Mer til bndene og mindre til mellomleddene!

TERJES SUPERBLOGG

04.09.2013 kl.12:14

Anonym: Jeg forlot Hyre for godt i 1986, s det har nok kun antikvarisk interresse.

TERJES SUPERBLOGG

04.09.2013 kl.12:22

Marius: Du har helt rett, det plager meg faktisk ikke det aller minste at du ikke vil lese bloggen min lenger pga av ett eneste innlegg der jeg flagger politisk synspunkt i klartekst. Men hvis du hadde tenkt deg litt om, s er mange av de andre innleggene tuftet p det samme grunnsynet. Men det krever muligens litt mer av leseren forst det.

Geitebonde

04.09.2013 kl.12:25

Godt skrevet superblogger!! Jeg er s enig, s enig..

TERJES SUPERBLOGG

04.09.2013 kl.12:28

Marius: Og jeg fr sikkert ikke komme i bursdagen din heller......

Arn

04.09.2013 kl.12:34

Det er samvirke som er problemet bnder ! Nr 20000+ - eller mer eier Tine, da m det bli dyre produkter og lite igjen til de som produserer, alts dere bnder!

Roger

04.09.2013 kl.12:53

Det plager deg sikkert ikke nevneverdig at jeg kommer til fortsette lese bloggen din heller Terje og jeg synes da ikke at du har mast s mye om at alt landbruket forsvinner med en annen regjering selv om jeg bor litt mer til hyre for deg i rsethfjorden ;-)

Men som Marius sier s kommer vi likevel ikke unna at fra 1959 til 2011 er antall jordbruks-bedrifter redusert fra 198 000 til 45 500. I den samme perioden (52 r) har det vrt Arbeiderparti regjering eller Hyre/Senterpartiet regjering har i 45 r. S mesteparten av nedgangen p 75% har alts skjedd under AP/SP regjeringer.

http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_regjeringer

http://www.ssb.no/jord-skog-jakt-og-fiskeri/artikler-og-publikasjoner/landbruket-i-norge-2011

Ellers s er jeg sikker p at du bruker stemmen din p det partiet du er overbevist om er det rette for deg lik som jeg gjr p det jeg er overbevist om er det eneste riktige. Uansett nsker jeg deg et godt valg og fortsett bloggingen! :-)

tombola

04.09.2013 kl.13:29

Juhu! 21 milliarder i overfringer hvert r - og en en byrkrat for annehver bonde til passe p melkeprisen og subsidiere ost i USA, samt 400% toll p import. Jeg stemmer for enda mer subsidier, og minst en fordobling av tollen. S slipper vi f velsmakende kjtt, og kan holde oss til ost med papirsmak. Slipp Slagsml (eller var det slagsvold?) ls!

Susn

04.09.2013 kl.15:11

Skulle nske jeg var Veronica... som er s bekymringsls! :))

Bon'

04.09.2013 kl.16:32

Synes det er forkastelig at du skal bedrive skremselspropaganda med fjollebloggen din. fremst som en klovn er noe du kan godt. Politikk derimot har du penbart ikke peiling p.

Torhild

04.09.2013 kl.16:44

Hei Terje!

Dette var da merkeleg til rakking p meiningar. Du har min respekt!! Veronica tenker positivt - det vil eg ogs. Men det er vel slik at me fr den regjeringa me fortjener i dette landet.

Takk for mange gode stunder med bloggen din. Eg er s glad for at du begynte igjen...

HanneM

04.09.2013 kl.17:34

Er enig i at Marit Arnstad er dyktig, men min stemme gr til en annen bonde lenger nord, Widar Skogan fra KrF. Han har fronta landbruket i vrt fylke mye bedre enn Sp-folkene. Skulle nske at sentrum kunne gjenoppst som blokk i norsk politikk, er luta lei av maset om bltt eller rdt. Srlig nr det er s liten forskjell p Jens og Erna, hva politikk angr.

Margunn Ramsli

04.09.2013 kl.22:27

Skulle gtt til SP eg og, hadde dei teke skikkelig oppgjer med pelsdyindustrien og ikkje bremsa so grdig p dyrevelferd generelt. Forstr sjlvsagt at det (ogs) er eit konomisk sprsml. Eg vil gjerne ha kjtt og egg, men eg vil vite at dyra hadde det ok mens dei levde. Inntil vidare blir det mest havfisk, grnnsaker og kologiske (minimum frittgande) egg p meg...

Funderingsbloggen

04.09.2013 kl.23:30

Enig med kommentaren over nr det gjelder Sps forhold til (eller ikke forhold til) pelsdyrindustrien og dyrevelferd og oljeutvinning. For at det skal bli gjort noe p disse omrdene, m tydeligvis SP miste sine mandater.

Eli Arnstad

04.09.2013 kl.23:35

Jeg er jo subjektiv s det rekker, men vi er enige :-)

Guro

04.09.2013 kl.23:36

Marius og Roger: Ja, brukene har dessverre blitt redusert med altfor mange, og det selv med AP/SP regjering i 45 r. Men trur dere virkelig det hadde vrt noe bedre med blregjering?

Bjrg

04.09.2013 kl.23:43

Jeg stemmer ikke Senterpartiet, men nsker for alt i verden IKKE et regjeringsskifte. At det er AP som har styrt de fleste rene det har blitt frre bnder, skyldes nok ikke frst og fremst regjeringen. Det er vel heller at det er blitt frre som nsker s lange arbeidsdager som mange bnder har, og at det er utrolig mange som ikke tler fysisk arbeid, skitt under neglene, og langt oppover hendene lenger.

Hadde Hyre/Frp sittet med makta de siste rene hadde det kanskje ikke vrt et landbruk i Norge i det hele tatt.

Hadde du signalisert at du stemmer p Frp, De kristne eller annen galskap, hadde kanskje JEG slutta lese bloggen din. Kanskje mest fordi jeg mtte ha vrt stokk dum som ikke hadde skjnt det.

Pelegrino

05.09.2013 kl.01:08

Du bruker din posisjon som kjent bonde for flagge et politisk syn, og det er neppe noen som blir rammet av sjokk over hre at en trndersk bonde stemmer p Senterpartiet. Du gjr imidlertid ogs det som altfor mange forspler og fordummer den politiske debatten med, og det er svartmale. kalle rets valg for et skjebnevalg samtidig som du blir tatt med buksene nede av elementr faktasjekk som viser en stupbratt nedgang i landbruket gjennom en periode som i all hovedsak har blitt forvaltet av Ap/Sp gjr at oppegende mennesker m kjempe for holde brekningsfornemmelsene tilbake nr de s mye som tenker p politikk.

La meg forske forklare situasjonen i Norge enkelt: Om Hyre hadde styrt alene med flertall de siste tte rene, s hadde vi likevel ikke vrt i EU. Vi hadde likevel ikke vrt p fattigkassen alle mann. Rikfolket hadde ikke hatt sine samtlige barn p privatskoler, og landbruket hadde ikke vrt redusert til et minne om et postkort hvor ei budeie red p en gris. Og Hyre hadde da ikke vist til at alternativet, en rdgrnn regjering, hadde betydd at landet hadde ramlet i dass.

Neste uke fr vi et stortingsvalg. Det kalles stortingsvalg, som skrives stortingsvalg. Et skjebnevalg fr meg til tenke at vedkommende som kaller det for noe snt prver overbevise folk om at hans skjebne str p spill, og at hans skjebne er folks ansvar. Slik er det heldigvis ikke. Godt valg.

TERJES SUPERBLOGG

05.09.2013 kl.09:32

Pelegrino: Jeg registrerer at du synes at jeg fordummer og forspler debatten. Skal avst fra si hva jeg mener om et snt utsagn, men det er hyggelig at du mener jeg har en posisjon som kjent bonde. Det med skjebnevalg er enkelt forklare. Hvis Hyre og Frp sine kutt p flere milliarder, samt lavere pris til bonden som flge av svekket tollvern blir gjennomfrt, vil vi se en langt raskere avgang i landbruket enn i dag. Skjebnen til en lang rekke grdsbruk avhenger av utfallet av stortingsvalget. Det kaller jeg skjebnevalg, uten at jeg av den grunn mener at jeg forspler eller fordummer noen som helst debatt. Og s hper jeg at klarer f bukt med brekningsfornemmelsene. (I tilfelle du skulle tilhre kategoriene oppegende mennesker da)

Anne

05.09.2013 kl.10:49

Da hper jeg for din del, Terje, at ikke Borten Moe fr noen framstende stilling i SP. Nr en hrer og ser hva DEN karen gjr, s er han ikke annet enn en Hyremann i SP-drakt.

Ikke rart velgerne blir forvirra nr SP har han p framtredende plass i politikken; han snakker mot sitt eget parti og framtrer som temmelig maktkt.

Trist for Senterpartiet at de velger ha en slik kar i maktposisjon i partiet.

Bjrg

05.09.2013 kl.10:55

Hper ikke kommentaren min lenger opp ble misforsttt. Jeg mente bare at mange bnder har gitt opp fordi de ikke orker s lange arbeidsdager og lite fridager i forhold til det de fr betalt. Skal en bonde med husdyrhold ha en fridag eller to, er de avhengige av noen som overtar. Sauen eller kua kan ikke st en dag eller tre uten tilsyn og mat. Drlig betaling har bndene hatt lenge! Uten produksjonstilskuddet hadde INGEN kunnet produsere melk og kjtt i Norge. At vi har matproduksjon i landet vrt er svrt viktig.

Jeg stemmer alts p et annet parti enn Terje, men er ellers veldig enig i det meste av hans synspunkter. Hper ALLE stemmer slik at vi fremdeles har en rd/grnn regjering etter valget. Det er det ikke bare bndene som vil tjene p. De som kan tape litt p det, er de som allerede har mye mer enn de trenger.

Pelegrino

05.09.2013 kl.11:42

Du er en vittig fyr, med en underfundig humoristisk sans som har gitt seg utslag i en fornyelig blogg. Du gir av deg selv p forbilledlig vis. Som lekmann m du f diskutere politikk s mye som du bare orker, men det jeg reagerer litt p, og det dreier seg ikke bare om deg, men om alle i anfrselstegn kjendiser som bruker sin posisjon og sin antatte srkunnskap til fremst som sannhetsvitner, er at alternativet til det dere forfekter fremstilles s til de grader negativt. Nr en tidligere fotballspiller sier at han alltid har stemt p Arbeiderpartiet, og at han ikke tror at det vil bli bygd kunstgressbaner med en borgerlig regjering, s kan man si mye om et slikt utsagn. Men det er de frreste som i fullt alvor vil mene at det hever nivet p debatten. Og det er nok enda frre som virkelig tror noe p det han sier. S nr du registrerer at jeg mener at du er med p fordumme debatten, s er det ikke et angrep p deg som person, men p debattformen du benytter. For vrig har du, til tross for den fremragende iakttagelsesevne, i dette kommentarfeltet tre ganger blitt pminnet om tallenes tale og hvordan landbrukets utvikling har gtt de siste rene, og under hvilke politiske lederskap, uten at du har kommentert dette i det store og hele. Hva skal til for f deg til kommentere disse tallene?

Siden 2005 har ca hver sjette jordbruksbedrift forsvunnet. Er det et tall du er fornyd med? Kan dagens regjering - med de fremragende senterparti-politikere sentralt plassert - skryte av dette?

-e-plebonden

05.09.2013 kl.12:26

Legg ned landbruket, bygg privatfinansierte bomvegar p all matjord og kjp det du et p deli de luca, diskuter blandt likesinna p facebook og twitter og kyr el-bil. S fr du heller kome til meg og stele eit eple nr du treng det.

TERJES SUPERBLOGG

05.09.2013 kl.13:51

Pelegrino: N er det vel ogs mange rutinerte politikere som drar debatten lenger ned i sla enn den kategorien du nevner. (jfr. Carl I. Hagen i dag) Til ditt konkrete sprsml. Bruksnedleggelsen har mange steder gtt for langt, det ser vi p jord som har gtt ut av bruk, pga. for lang avstand til nrmeste aktive bonde. S vi kan godt snu sprsmlet p hodet, sier ikke tallene noe om at n er vi kommet til en grense. Og at vi i hvert fall ikke trenger en politikk som har som ml kutte kraftig i antall bnder. Da m man i hvert fall vre s rlig si at vi ikke skal produsere mat p det jordbruksarealet vi har til rdighet. Det er helt legitimt mene det, selv om jeg mener det vil ha svrt negative konsekvenser bde p kort og sikt. Mat er det eneste vi kan bli mette av. Kunne ha skrevet mye mer om dette, men kommentarfeltet her er neppe egnet for veldig lange utredninger. Dessuten er jeg ingen skribent, det tar for lang tid skrive for en som kun bruker en finger p tastaturet.

Pelegrino

05.09.2013 kl.14:06

Jeg for min del er temmelig mett av valgkamp ogs n. Hva angr Carl I. Hagen s synes jeg ikke den slags fortjener oppmerksomhet i det hele tatt. Avisene er vel s respektlse som gir ham en talerstol hvor han fr st og pfre prrende og andre ytterligere smerte.

Hvorvidt vi n er kommet til en grense, eller kommer til den, se det aner jeg ingenting om. Men jeg er sterk i troen p at selv en borgerlig statsminister drikker melk, og planlegger fortsette med det.

Bjrg

05.09.2013 kl.17:18

Jeg er ikke s sikker p at en bl (eller brunlilla) statsminister er s opptatt av HVOR melka hun/han skal drikke kommer fra. Det er ikke alle land som har s god dyrevelferd eller strenge regler for medisinbruk osv. som oss i Norge.

Mari Ellen

05.09.2013 kl.20:02

Hvis noen slutter lese bloggen din fordi du forteller hva du stemmer, da er d deres tap. Dette er ganske enkelt den mest geniale bloggen gjennom tidene, totalt uavhengig av hvilket parti Rosabloggeren stemmer.

Jeg har jobbet i fjs som sesongarbeider selv, og vet hvor mye arbeid det innebrer, og hvor lite penger man sitter igjen med. Det er mye ta tak i her i dette langstrakte landet vrt, men jeg er oppriktig sikker p at en rdgrnn regjering kan utrette mye mer positivt enn en bl kan. (Har ogs mareritt om at vi vkner p tirsdag med Erna som statsminister, og Siv som finansminister)

Gi bndene mere penger, stem hva som er rett for deg, og st p Terje! :D

Funderingsbloggen

05.09.2013 kl.23:01

Bra blogg, jeg liker ogs kyr, p bilder ihvertfall. Jeg unner ogs bndene mer penger, selv om jeg ikke tler melk lenger og prver unng storfekjtt og er realistisk overfor dyrehold. Men SPs holdning til bl.a. pelsdyrnringen delegger for de som nsker fjerne den.

Skriv en ny kommentar

hits