Vedlikehold av spett

På en gård er det det en mengde vedlikeholdsarbeid av bygninger og alskens utstyr. Særlig nå når det nærmer seg høst er det mye å ta tak i, bokstavelig talt. I dette innlegget skal jeg gi dere et nærmere innsyn i vedlikehold av spettet. Spettet er et uunnværlig og kjært redskap for mange, og har mange anvendelseområder. Men det er ingen grunn til å legge skjul på at det krever en del vedlikehold. Dette er noe man bør ha i bakhodet før man går til det skritt å anskaffe seg sitt eget spett. Kanskje går det heller an å låne spett av naboen, eller så kan jo flere slå seg sammen og ha ett felles spett i nabolaget.


Det første man gjør er å pusse og rengjøre med stålull, dette er helt avgjørende for at det videre arbeidet blir vellykket.


Neste trinn er å påføre Turtlewax.


Man må hverken bruke for mye eller for lite Turtlewax for å oppnå optimalt resultat.


Siste ledd i behandlingen er å smøre inn deler av spettet med spenefett.


Det er den nederste delen av spettet som får spenefett.


Det er viktig å gni fettet godt inn i spettet. Dette gjør at spettet glir bedre, og dermed gjør det lettere å oppnå ønsket størrelse og dybde på hullet du lager.

19 kommentarer
    1. Dette er fin og opplysende informasjon, men jeg savner noe om hvor ofte du bytter skaft på favorittspettet ditt. Dessuten, hvilken størrelse bruker du i spett?

    2. At ein ikkje skiftar skaft på spettet veit eg, men sava info om kos du lagra spettet. Kanskje litt om fuktigheita i lufta og temperatur? Pakka du da inn i gamle fille osv

    3. Spett må lagres uten kontakt av sollys.
      Luftfuktigheten må ikke ta overhånd, men ligge rundt 72 som hos cigarer 🙂

    4. Sånn bortsett fra stålullbruken i starten der så fikk man jo her flotte tips til noe å gjøre på lørdagskvelden…sånn hvis man er litt alene eller no…

    5. Eg har fire spett og brukar alle. Er av den formeining at spett, slegge og røyrtang tilhøyrer kategorien “ein kan aldri få nok”
      Men vedlikehaldet er det so som so med. Takk for informativt innlegg

    6. Fantastisk informativ blogg. Men jeg har selv gått til anskaffelse av en krafse. Har slitt med ujevn innkrafsingsperiode. Håper du har noen gode råd?

    7. Hei, jeg har akkurat skaffet meg en slegge, jeg lurer på hvor jeg får tak i sleggefett ? Eller kan jeg bruke spenefett istedenfor ???

    8. Fikk en A-ha opplevelse der.
      Må nok nå dessverre innrømme at jeg, i likhet med kommunens satsing på vedlikehold av skolebygg og svømmehaller, i mange år har forsømt vedlikeholdet på spettet mitt. 🙁
      Kanskje jeg burde ta tak i, og bruke de kommende laaaange kveldene, på å ta igjen noe av etterslepet på dette vedlikeholdet……

    9. spettet mitt blir lagret opp ned stiilng, og gammle dorull hylse som beskytter spett enden mot fluemark

    10. Unskyld att jeg spör, men må man ha sertifikat på spett, og hvor kan man spette opp till lappen?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg