Flueslips

En litt forkortet versjon av det som sto på trykk i Norsk Landbruk 21. mars i år.

 

Som så mange andre bønder bruker jeg DeLavals fluepapir i fjøset. Dette fluepapiret er i seg selv ganske dekorativt, og når det har gått fullt av fluer, framstår det med en helt særegen estetikk. Har bestandig syntes det var synd å kaste noe så vakkert, men har aldri fått lov til å henge det opp på stua til pynt. Til slutt fant jeg en måte å nyttiggjøre det brukte fluepapiret på. Jeg valgte å bruke motivet på et slips. Det er jo i utgangspunktet et plagg uten annen funksjon enn å pynte opp en ellers kjedelig mann. Så jeg overlot fluepapiret til tekstilkunstneren Torlaug B. Ulrichsen (ja, det er hun på Matkroken). Hun overførte det til tekstil, og sydde dette fantastiske slipset til meg. Det skulle ikke forundre meg om dette med tiden blir det mest vanlige typen slips. Til den riktige prisen er jeg villig til å selge rettighetene.

 

Vakkert og litt vondt på samme tid.

Fornøyd og stolt over at fluene har fordelt seg så fint.

 

Garantert det eneste av sitt slag.

Er ikke dette elegant, så vet ikke jeg.



13 kommentarer

Siste innlegg